Osallistuin eilen Elintarvikepäivät 2011 -tilaisuuteen Helsingin Messukeskuksessa. Paikalle oli saapunut yli tuhat suomalaista elintarvikealan vaikuttajaa. Ohjelma käsitti perinteiseen tapaan aluksi yhteisen pari tuntia kestäneen osion, jonka jälkeen osanottajat jakautuivat kuuteen eri vaihtoehtoiseen ohjelmakokonaisuuteen. Osa meistä tosin vaihteli ohjelmista toiseen, koska päivän ohjelma tarjoisi paljon monipuolista kuultavaa.
Näin sosiaalisen median imaisemana, jäin kaipaamaan ohjeistusta Twitterin hashtagin käytöstä. Missään vaiheessa yleisohjelmaa ei asiasta kerrottu. Eikä kyllä näissä erikoistumisohjelmissakaan. En tiedä sitten oliko asia jätetty viestintäosiota johtaneen puheenjohtajan vastuulle omassa ryhmässään, ainakaan tieteellisellä puolella josta aloitin, ei asiasta mainittu sanallakaan. Eikä lainsäädäntöpuolella lounaan jälkeen.
Iltapäivän viimeisen osion vietin viestintään keskittyneessä ryhmässä, jossa keskityttiin sosiaaliseen mediaan, verkostoihin ja vastuulliseen viestintään mm. sosiaalisen median kautta. Näistä aiheista löytyikin twiittaamisen aihetta ja oikea hashtagkin löytyi parin kokeilun jälkeen. Kiitos aktiivisten twitteristien, jotka olivat hashtagista sopineet edellisenä päivänä! Näin järjestäjät olivat antaneet kädet ja vallan paikallaolijoille aivan kuin heitä ei voisi vähempää kiinnostaa mitä ohjelmasta pidetään, saati että käyttäisivät kommentteja ensi vuoden tapahtuman suunnittelussa.
Tuli tunne että järjestäjät halusivat itse hoitaa pesänsä, tehdä oman juttunsa juuri omalla tavallaan huutamalla joukoille, antamatta mahdollisuutta järjestäytyneeseen kommentointiin tai oikeaan osallistumiseen. Ohjelmakin oli jälleen niin tiukalla ajalla, että kysymyksille ei missään foorumissa juuri ollut aikaa käsitellä yhtä-kahta enempää, tutkimuspuolen ohjelma laahasi heti alkuunsa aikataulun perässä kun innokkaat kuulijat halusivat kysellä esiintyjiltä, kun kerrankin olisi siihen ollut loistava tilaisuus.
Puhelimen akku veteli niin viimeisiään että en juuri päässyt katsomaan mitä #elintarvikepaiva -hashtagin kautta päivästä oli kommentoitu, joten jätin sen suosiolla illan ohjelmistoksi. Vaan pettymys oli suuri, twiittejä ei ollut kuin joitakin kymmeniä, vaikka paikalla oli tuhat ihmistä - olisiko kannustus twiittailuun myös rohkaissut jakamaan päivän antia niille, jotka eivät paikan päälle olleet päässeet tai jotka olivat valinneet jonkin toisen esityksen ja olisivat ehkä voineet tutustua muihinkin esityksiin twiiteillä tulleiden kehujen perusteella.
Ohjatun kommentoinnin puute harmitti, mutta oli jo jäämässä unholaan, kun törmäsin twiittiin jossa kerrottiin Marcuksen kohinaa -blogissa olevasta uudesta kirjoituksesta http://arcius.co/twitter-kayttoon-tapahtumissa
Oli kuin olisi omia ajatuksiaan lukenut kirjoitettuna. En siis ollut ainoa jota tämä asia on juuri tänä keväänä harmittanut. Tosin kommentissani tuohon blogikirjoitukseen kyllä lupasin pyhästi nostaa ensi kerralla käden ylös ja kysyä järjestäjältä virallista hashtagia. Olkoon vastuu myös meillä kuulijoilla, ollaan aktiivisia ja pidetään twiitti-lippua korkealla. Edessä on tänä keväänä vielä pari hyvää tapahtumaa, joissa voin joutua lupaukseni lunastamaan - toivottavasti niiden järjestäjät haluavat jakaa pesänsä tapahtumat oikeasti julkisuuteen ja antaa palautteelle kunnollisen väylän. Twiit! Twiit!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti