Tuntuu siltä että viimeistään tänä vuonna sana sisältömarkkinointi naulattiin suomalaisen perusyrityksen markkinointivastaavan seinään. Kulmahuoneestakin alettiin jo arasti kysellä että kai meidänkin pitäisi yrittää - sitä sisältömarkkinointia.
Sana oli vyörynyt ison meren takaa jo paljon aikaisemmin, kuten muutkin sitä edeltäneet trendisanat. Konsulttifirmat ja erilaiset toimistot haistoivat että tämän sanan takana tuoksuu raha. Ehkä tällä saataisiin taas markkinointihanat auki ja markkinointiammattilaisille töitä.
Kun yrityksissä alettiin tajuta että sisältömarkkinointi on sitä mitä yritykset ovat kautta aikain tehneet, rapisi uudissanan ympäriltä kainous ja arkaileva lähestyminen. Kyse olikin yrityksen kanssakäymisestä potentiaalisen tai nykyisen asiakkaan kanssa, tarkoituksena selvittää mitä asiakas tarvitsee ja tarjota sen jälkeen hänelle parasta palvelua tai tuotetta tuota tarvetta palvelemaan. Kuin kyläkauppias aikanaan tokaistessaan: "Mitäs rovastille tänään kuuluu?" ja kuultuaan rovastin nukkuneen yönsä huonosti selkäkivun vuoksi, kauppias möi ensiksi rovastille pullon linimenttiä ja neuvoi sitten poikkeamaan kylän hierojalla jos kipu ei hellittäisi.
Yrityksen tarinat, brändikuvan vahvistaminen ja lisäarvon antaminen erilaisin ohjein ja vinkein ei pitäisi olla yrityksille vierasta. Sen vuoksi sisältömarkkinointi toi vanavedessään itse tekemisen meiningin. Kun teknologia on kehittynyt niin että kännykällä saa otettua ihan siedettäviä kuvia ja sosiaalinen media on luonut joukon kanavia jolla yritykset ovat suorassa yhteydessä loppukäyttäjiin, alettiin johdossa miettiä miksi maksaa mainostoimistolle huimia summia sisältömarkkinoinnista, kun "sitä voidaan itsekin helposti tehdä".
Valitettavasti hyvät aikeet eivät aina takaa kunnon lopputulosta. Jos yrityksellä ei ole selkeätä visioita mitä kanavissaan viestiä tai jos postausten tai videoiden takana ei ole loppuun asti mietittyä ideaa, täyttyy yritysten viestintäkanavat tasapaksusta hötöstä, jota katsellaan vuosien päästä lievää häpeää tuntien. Kuluttajat kun eivät yleensä osta tuotteita tai palveluita säälistä.
Mikäli viestin kärki on hukassa tai jos itsellä ei vain ole aikaa pysähtyä miettimään, kannattaa ottaa avuksi ammattilaiset. Jo muutaman work-shopin jälkeen on paljon helpompaa tavoittaa sisältömarkkinoinnin ydin ja löytää omat välineet toteutukseen. On yrityksen strategiasta kiinni toteutetaanko sisältöä sitten pitkällä tähtäimellä itse, ulkoistettuna vai jotakin siltä väliltä.
Ihmiset ovat aina rakastaneet tarinoita ja jakaneet neuvoja toiselleen, nyt meillä on vai paremmat välineet tiedon jakamiseen. Harkitaan siis hetki ennen kuin ryhdymme tuumasta toimeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti